rotterdam mastering

Iedereen die zich met elektronische muziek bezig houdt, heeft er wel eens van gehoord: mastering. Maar wat is het masteren van een track?

Triphouse Rotterdam ging op bezoek bij Soundkings en Rotterdam Mastering in de haven van Rotterdam. Hier spraken wij met Ché en Joram, die wij na een rondleiding door de studio mochten interviewen.

 

Wat doen jullie precies als Soundkings en Rotterdam Mastering?

Soundkings is een multidisciplinair productiebedrijf in de muziek- en de entertainmentbranche. Het bedrijf richt zich op verschillende activiteiten binnen de entertainment- en muziekbranche rond de elektronische dansmuziek. Het werkveld is breed, de rode draad die alles met elkaar verbindt is muziek. En bij muziek hoort ook een studio, zodat zo min mogelijk werk uit handen gegeven hoeft te worden. Daarom ben ik toen met Joram en Jeroen begonnen met de studio. Het enigste stukje wat we nog uit handen gaven was de mastering. Vanaf de allereerste beat tot aan de allerlaatste mix die je maakt van je muziek doe je zoveel mogelijk zelf, maar masteren doe je nooit zelf. Vanuit dit oogpunt hebben we besloten om hier een aparte service voor op te zetten: Rotterdam Mastering.

Dat is het verschil tussen Rotterdam Mastering en Soundkings. Rotterdam Mastering is meer een service en Soundkings is een onderneming in de muziekbusiness en levert een breed scala aan diensten zoals studioservices en eventservices en biedt daarnaast een plek voor mijn eigen aspiraties om te dj-en, te produceren en platen uit te brengen.

Wat houdt mastering precies in?

Mastering is de laatste stap die gezet moet worden voordat muziek uitgebracht wordt. Voordat het op plaat, op cd of digitaal uitgebracht kan worden moet er nog een kwaliteitscheck gedaan worden. Hierbij controleren we onder andere of instrumenten niet te hard of te zacht staan, het uitgangspunt wat we hierbij hanteren is: klinkt het wel goed in jouw kamer?; klinkt het goed in mijn kamer?; klinkt het goed in de auto? Het zou zonde zijn als je een vette track hebt gemaakt die alleen bij jou thuis goed klinkt. Daarom doen veel mensen de mastering ook niet thuis, omdat je dan beïnvloed bent door je eigen productiestijl en de akoestiek van eigen ruimte. Deze studio is gebouwd om het maximale uit een geluidsbestand te halen, deze geoptimaliseerde versie van het audiobestand heet een master. Van deze master kunnen weer de diverse eindproducten afgeleid worden. Voor de mastering van zowel digitale als fysieke eindproducten kan je bij Rotterdam Mastering terecht. Zo hebben we laatst ook de mastering gedaan van de nieuwe Triphouse Rotterdam plaat.

Met wat voor apparatuur en programma’s werken jullie precies?

Rotterdam Mastering gebruikt momenteel Pro Tools als DAW (Digital Audio Workstation). In dat programma worden er verschillende plugins gebruikt zoals WAVES, Brainworx, SPL, FABFilter. Daarnaast staat er ook de nodige hardware van bijvoorbeeld SPL, Crainsong, Neve en goede converters…

 

Converters?

Het geluid moet vanuit de computer naar de analoge apparatuur en dat gebeurt door middel van converters. Digitaal naar analoog en vice versa. Deze omzetting heeft natuurlijk ook invloed op het geluid want je gaat van het ene medium naar het andere en dat moet zo goed mogelijk gebeuren. Daarom gebruikt Rotterdam Mastering converters die echt topnotch kwaliteit zijn. Deze apparatuur is gemaakt om zo clean mogelijk te zijn en om met de juiste settings geluid kunnen verbeteren. Dat onderscheidt hoogwaardige masteringapparatuur van veel goedkopere productie apparatuur.

Wat is het grootste verschil met vroeger qua apparatuur en recording?

In principe doe je nu als artiest veel meer zelf. Dat was vroeger natuurlijk niet zo. Vroeger had je bijvoorbeeld als zanger een drummer en een gitarist nodig om een band te vormen. Met je band ging je vervolgens naar de studio om alles op te nemen. Daar ging het naar een engineer en zo gaat het van studio naar studio voor mixen en masteren. Tegenwoordig doen artiesten heel veel stappen al zelf omdat de techniek inmiddels een stuk verder ontwikkeld is en daarmee toegankelijker is geworden. Elektronische muzikanten doen sowieso al bijna alles zelf, behalve de mastering en het afmixen omdat dat nog steeds lastig is zonder dure apparatuur en de juiste technische know-how.

Bands en singer/songwriters die weten hoe ze een microfoon moeten aansluiten, kunnen een productieruimte inrichten en zo eigenlijk een hele track produceren. Dit is een groot verschil met vroeger; met alleen een microfoon, een interface en een computer kan je al hele albums maken terwijl je vroeger hier het geld of de kennis niet voor had. Toen was je als muzikant nog handenvol geld kwijt aan mengtafels en opnameapparatuur waar je geen kennis van had en hierdoor was je dus ook geld kwijt aan technici.

 

Wat is de reden dat jullie in de haven zitten?

Het terrein waar we zitten is eigendom van familie. In het begin hadden ze alleen deze ruimte voor ons beschikbaar maar inmiddels hebben we het hele pand tot onze beschikking. We zijn begonnen met een kamer vol met speakers, en noemde ik het al een studio. Na verloop van tijd hebben we plannen ingediend om op deze locatie een echte studio te mogen bouwen èn daar hebben we toestemming voor gekregen. Een groot voordeel is dat de meeste diensten die we leveren niet op locatie hoeven worden aangevraagd. Mastering is wereldwijd, je kan je project gewoon via internet aanleveren en wanneer het klaar is wordt het terug gestuurd.Dat we in de haven zitten heeft meerdere voordelen: je hebt hier geen buren, de haven is “echt Rotterdams”, je ruikt de inspirerende luchten buiten van de havennijverheid, maar als je de deur van de studio dichttrekt zit je direct in je hightech cocon.

Wat is jullie leukste herinnering in de studio?

Dat is lastig te beantwoorden maar laat ik het zo zeggen: We hebben eigenlijk niet één toffe herinnering maar het tofste is dat hier elke keer nieuwe klanten komen, dat houdt het interessant voor ons. Dat Steven Pieters hier in het weekend even komt produceren; dat we de mastering hebben gedaan voor Hunzed & Harvey. Die stonden trouwens deze zomer ook op Ibiza, dus je hoort overal die track voorbij komen. Onlangs zaten Taras en Boris hier en ze hadden alle twee iets van: “Shit man, het geluid hier is wel echt heel goed”. Dat vond ik erg tof om te horen.  De monitorspeakers hier (PSI’s), zijn ook een leuke herinnering. We zijn er voor naar Haarlem gereden en hebben de hele dag alle speakers gecheckt. Ze hebben ons een rib uit ons lijf gekost maar het is achteraf gezien een van de beste investeringen die we hebben gedaan.

Aan de ruimte naast de studio, waar we vroeger al een klein radiostation hadden, hebben we ook goede herinneringen. Tegenwoordig hebben we DeepFM als radiopartner. Ik ben uitgenodigd om daar een keer te komen  draaien en vervolgens DeepFM uitgenodigd om ook eens bij mij langs te komen. Dat klikte zodanig dat er nu elke eerste vrijdag van de maand een radio uitzending is in de loods naast onze studio. Tegelijkertijd vind er een borrel plaats, erg gezellig dus.

Als een producer dit leest en die heeft zelf een track geproduceerd heeft wat kunnen jullie voor hem/haar doen?

Je kan op de website van Rotterdam Mastering al onze diensten terug vinden en via de shop kan je deze direct bestellen. Je kan je track uploaden en dan krijg je binnen 48 uur je track helemaal gemasterd terug. Je kan ook om mix feedback vragen dan word de track nog aangepast voordat hij het masteringproces in gaat. Ben je niet helemaal tevreden met je mix? Dan kunnen we dat ook oplossen.

 

Leveren jullie ook andere diensten zoals bijvoorbeeld sounddesign?

Alle overige zaken die niet met afmixen en mastering te maken hebben zoals de radio, producties en verhuur vallen allemaal onder Soundkings. Binnenkort komt iemand hier opnemen voor zijn Dance-track. Hij heeft daarbij nog een vocaal nodig, dus regelen wij iemand met een geschikt stemgeluid voor zijn track. Eigenlijk leveren we een breed pakket aan diensten. Rotterdam Mastering is niet genre gebonden. Ons specialisme is de elektronische muziek, omdat onze eigen muziekvoorkeuren daar ook liggen, maar ook voor andere genres kan je bij ons terecht, de faciliteiten daarvoor zijn allemaal aanwezig.

 

Hoe zijn jullie zelf in de muziekbranche terecht gekomen ?

Ché:

Ik ben van jongs af aan al bezig geweest met housemuziek omdat het in die tijd nieuw was en ik vond het onwijs vet. Ik ben jaren bezig geweest met het luisteren naar housemuziek gewoon als liefhebber, tot ik bij een vriend ging draaien en dat is sinds toen altijd een hobby gebleven. Tot ik Ableton Live ontdekte, dat was voor mij het laatste stukje van de puzzel. Dat programma heb ik mezelf helemaal eigen gemaakt en ik ben nu zelf ook een gecertificeerd Ableton-trainer. In de tussentijd was altijd wel een beetje aan het draaien en af en toe organiseerde ik feestjes maar sinds Ableton dacht ik echt nu ga ik hiervoor. Door het organiseren van feesten ben ik terecht gekomen bij het studiowerk en ondertussen met Joram Klankarbeit gestart, een live-act gebaseerd op Ableton waarbij we muziek die we over de jaren hebben gemaakt ten gehore brengen

Joram:

Mijn verhaal is bijna hetzelfde. Ik was ook vroeg met housemuziek bezig maar daarnaast ook met keyboard en piano spelen. Ik ben toen ook wat gaan dj-en en vooral draaien op klassenfeesten en schuurfeesten tot ik uiteindelijk ging produceren met Fruity Loops. Ik vond het allemaal tof en ik wilde ermee doorgaan dus toen ben ik gaan studeren aan het conservatorium in Enschede. Ik deed toen muziektechnologie, tegenwoordig heet die opleiding Media Music. Hier heb ik eigenlijk alle kanten van het muziekproductieproces bestudeerd voor games, films, opname van bands, sounddesign en dancemuziek maar uiteindelijk is mijn passie voor muziek toch het grootst bij dancemuziek en mastering. Mastering is een interesse die ik pas heb gekregen op het conservatorium. Ik ben daar eigenlijk constant mee bezig geweest en in die tijd leerde ik ook Ché kennen via Jeroen waarmee we dit samen mee zijn begonnen.

Kunnen jullie misschien ook nog iets vertellen over de ontwikkeling van muziekbranche?

Vooral de manier van luisteren van muziek is totaal veranderd. Niet alleen de hoeveelheid muziek, die altijd en overal beschikbaar is, maar ook de consumptie van muziek door luisteraars is veranderd. De hele markt is zo toegankelijk geworden en dat is niet op alle vlakken een vooruitgang. Iedereen kan tegenwoordig zo makkelijk zijn muziek aanbieden waardoor het aanbod dusdanig groot is geworden dat het voor veel mensen lastig is om de echte kwaliteitsmuziek eruit te pikken.

 

Verder wil ik toch nog even benadrukken dat het laten masteren van je track voor iedereen mogelijk is. Het is makkelijker en betaalbaarder om te laten doen dan je in eerste instantie denkt. Als je twijfelt of je track ver genoeg is om te laten masteren kan je hem altijd opsturen en dan kijken wij of we deze track kunnen masteren. Zo niet, kunnen we een andere service aanbieden zoals stemmastering of mixing waardoor we al wat meer met de productie gaan doen dan alleen masteren. Daardoor kom de kwaliteit van je muziek al snel op een hoger niveau en dit komt een release altijd ten goede.